-
Gamleby og catwalk
I starten var det bare de privilegerte som fikk rusle under arkadene på Korfus mest populære gate. I dag er heldigvis arkadene åpne for folk flest.
Korfu by ligger omtrent midt på østsiden av den greske middelhavsøya med samme navn. Byen er absolutt ingen storby siden det bor mindre enn 40 000 der. Men Korfu, Kerkyra på gresk, har likevel opplevelser store nok til noen dagers ferie. Og sentralt, på alle vis, ligger Spianada (esplanadaen) og Liston, byens catwalk.
Liston refererer til oversikten over den privilegerte delen av befolkningen som hadde adgang. De stilige bygningene med sine arkader på vestsiden av esplanadaen ble bygd av franskmennene for ca 200 år siden. Rue de Rivoli i Paris var modellen, og dette var altså et strøk for «dom fine».
Se og bli sett
Sitter du på en av kafeene, enten under arkadene eller på motsatt side mot den store grønne parken, kan du betrakte ikke bare moteløver. Barnefamilier med smårollinger både i vogn og stabbende på egne ben hører også med til bildet. For den som liker å sitte slik å betrakte, med en frapé-kaffe i høyt glass eller en vanlig kaffe i kopp, er dette en skikkelig hyggestund. Og temperaturen tillater denne uteaktiviteten i mange uker på begge sider av den sommerlige høysesongen.
Sjelden cricket-bane
Så lar du kanskje posørene og folk flest rusle på Liston uten din oppmerksomhet og snur blikket i motsatt retning, til parken. Er du på Korfu sommers tid, kan du bli tilskuer til noe så spesielt som en cricketkamp. Cricket’en er naturligvis noe britene tok med seg da de på 1900-tallet regjerte på øya. Cricketbanen er for øvrig Hellas’ eneste. Da jeg besøkte byen, var sesongen over, men 12 unge gutter fra Byron Cricket Club hadde søndagstrening.
– Her på Korfu har vi faktisk et lite cricketmiljø med et titalls klubber, fortalte Aslam, en av trenerne.
I Trondheim i 1947
Når du har fått (foreløpig) nok av Liston, da er det dags for å kikke bak de lyse, flotte fasadene – inn i gamlebyens litt mørkere, atskillig trangere, men akk så fargerike miljøer. Jeg fulgte flere anbefalinger om å lunsje på restauranten Rex hvor jeg fikk enda mer britisk kontakt, i alle fall halvt britisk.
På nabobordet satt et knippe voksne karer som så ut til å hygge seg. Jeg tok karene for å være byens egne og tenkte nok en gang på tommelfingerregelen om at lokale kunder på restaurant betyr bra restaurant. En av dem ble nysgjerrig på meg og lurte på hvor jeg kom fra. Robin Stone smilte bredt da jeg svarte. Britisk-greske Stone, født i Korfu, hadde nemlig vært i Trondheim i 1947(!) Denne dagen var pianisten og komponisten på losjebrødretreff i hjembyen.
Men tilbake til det Rex; anbefalingen var like god som den greske salaten og den lokale rosévinen. Kelnerne fikk også pluss i min notatbok – og dermed også velfortjent ti prosent ekstra på regningen.
Helt annen verden
Prisene på Rex er på høyde med Liston, men når du rusler rundt i de trange gatene, føler du ingen nærhet til catwalk’en. Her inne i den eldste bydelen kan du la seg imponere av flotte fontener, monumenter og kirker. Blant gudshusene, St. Spiridon. Kirken til byens skytshelgen rager høyreist opp mellom husene i nabolaget, er lett synlig med sin røde kuppel og går også for å være en av landets mest kjente kirker.
På Liston fornemmer du fort et preg av internasjonal turisme. I gamlebyen er du heller ikke alene om å være korttidsbesøkende i byen, men atmosfæren er en helt annen; mer folkelig, mer opprinnelig, var i alle fall et inntrykk jeg fikk.
Unesco-listet
Det inntrykket delte tydeligvis også folkene fra Unesco som i 2007 plasserte gamlebyen på sin verdensarvliste. Et viktig argument for Unesco var hvordan (gamle)byen og havneområdet har beholdt sin opprinnelige form. De to fortene, bygd av venetianerne og i 400 år viktige forsvarsverk mot ottomanske angrep, er også sentrale moment i Unesco-begrunnelsen.
Besøk på fortene hører med, og skal du velge ett, så ligger vel det eldste best an. Noen få kroner må du betale for å komme inn på området og ytterligere noen hvis du vil ha tilgang til museet. Verdt både tid og penger.
Kongelig sommerbolig
Før du er ferdig med byen, skal du også ta deg tid til å besøke Mon Repos. Går du til fots, bruker du ca. 20 minutter. Mon Repos-slottet ble bygd på 1830-tallet som bolig for den britiske høykommisæren. Siden ble det omgjort til sommerbolig for den greske kongefamilien. Et kjent bilde herfra viser daværende kong Konstantin og hans danske dronning, Anne-Marie.
Slottet har for øvrig en annen kongelig forbindelse; den britiske dronninggemalen, Prins Phillip, ble i 1921 født på Mon Repos.
I dag er slottet gjort om til et historisk museum. Historikere mener nemlig at Mon Repos er bygd på stedet hvor den opprinnelige Korfu by ble grunnlagt. Parkområdet rundt slottet virker ikke spesielt tiltalende eller velholdt. Til gjengjeld er du nær en av byens aller fineste strender, en av lokalbefolkningens favoritter. Sol og bading hører også med i Korfu by – ikke bare verneverdig gamleby og stilig catwalk-promenade...
Tags for this Thread